Czym jest i jak działa kreatyna?

Kreatyna, czyli kwas beta metyloguanidynooctowy jest związkiem chemicznym wykorzystywanym przez komórki mięśni do produkowania oraz magazynowania związków wysokoorganicznych a miejscem jej powstawania jest nasza wątroba. Kreatyna to – najprościej mówiąc – naturalnie występujący element mięśni szkieletowych, w którym znajduje się kwas octowy oraz strukturalne guanidyny. 

Jako suplement diety kreatynę zaczęto stosować w latach 60 ubiegłego wieku jednak to lata 90 stały się przełomowe w suplementacji tego składnika, kiedy to odkryto jej korzystny wpływ na wzrost masy mięśniowej i poprawę kondycji fizycznej.

Jak działa kreatyna?

Najważniejszym działaniem kreatyny jest wsparcie syntezy białek oraz jej antykataboliczne i anaboliczne właściwości wpływające na szybszy wzrost mięśni, przy czym zarówno ich masy jak i siły i wytrzymałości. Z tego powodu kreatyna spełnia bardzo ważne zadanie w wielu dyscyplinach sportowych należy jednak pamiętać, że nie działa od razu a jej suplementację należy przeprowadzać przez dłuższy okres czasu.

Dobra kreatyna dodatkowo odbudowuje ATP, czyli substancję odpowiedzialną za magazynowanie i dostarczanie energii do komórek mięśniowych – taki schemat działania ma kluczowe znaczenie przy wysiłku o siłowym i beztlenowym charakterze. W przypadku regeneracji mięśni oraz odbudowy tkanek uszkodzonych w efekcie treningów, dobra kreatyna pozwala na szybsze odzyskanie sił.

Jakie korzyści płyną ze stosowania kreatyny?

Kreatynę powszechnie stosują osoby uprawiające fitness, kulturystykę oraz sporty sylwetkowe ponieważ jej działanie wspomaga syntezę białek mięśniowych co wpływa bezpośrednio na rozbudowę muskulatury. Suplementując regularnie dobrą kreatynę możesz spodziewać się następujących efektów:

  • Wzrostu masy mięśniowej,
  • Wzrostu siły mięśni,
  • Zwiększenia wytrzymałości,
  • Poprawy regeneracji mięśni

Kreatyna jest jednym z najlepiej przebadanych suplementów na świecie, jej działanie potwierdzają setki badań i nie ma żadnych wątpliwości co do korzyści płynących z jej przyjmowania. O ile nie występują żadne przeciwwskazania medyczne, kreatynę można stosować całkowicie bezpiecznie, niezależnie od płci, preferowanej dyscypliny sportowej czy też stażu treningowego.

Z efektów działania kreatyny, tj. przyspieszonej budowie masy mięśniowej, kondycji oraz siły korzystają kulturyści, lekkoatleci, piłkarze, koszykarze, osoby uprawiające fitness, pływacy oraz wszystkie inne osoby powiązane ze sportem o charakterze siłowym, wydolnościowym i szybkościowym.